Wykonywanie zawodu sekretarka medyczna polega na realizacji przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje zadań związanych ze świadczeniem usług zdrowotnych. Zawód sekretarki medycznej wykonywać można w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej. Sekretarka medyczna pracuje w zespole pracowniczym, współpracuje z kierownikiem, lekarzami i pielęgniarkami jednostki organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej. Ważne predyspozycje psychofizyczne do wykonywania tego zawodu to komunikatywność, cierpliwość i kultura osobista.
Tryb nauczania:
• stacjonarny
• niestacjonarny
Okres kształcenia: 30 godzin dydaktycznych
Program zajęć obejmuje, następujące przedmioty:
• Prowadzenie dokumentacji medycznej, informowanie o niej pacjentów i personelu.
• Prowadzenie korespondencji medycznej jednostki organizacyjnej.
• Gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji o pacjentach.
• Obsługa sprzętu biurowego.
• Planowanie i organizowanie pracy własnej i przełożonego.
• Współpraca z jednostkami organizacyjnymi zakładu opieki zdrowotnej.
• Współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
• Współpraca z pacjentami i ich rodzinami/opiekunami.
• Realizacja standardów jakości w jednostce organizacyjnej oraz przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii i ochrony przeciwpożarowej.
• Usprawnianie metod pracy i doskonalenie zawodowe.
Absolwent kierunku Sekretarka medyczna posiada przygotowanie do wykonywania następujących zadań :
• Sekretarka medyczna organizuje pracę biurową, posługując się nowoczesnymi urządzeniami biurowymi oraz środkami przekazu informacji.
• Sekretarka medyczna, w ramach prowadzenia dokumentacji medycznej (karty zdrowia pacjentów, rejestry chorych itp.) zajmuje się gromadzeniem, segregowaniem i udostępnianiem informacji o stanie zdrowia pacjentów oraz społeczności lokalnej, udziela informacji o świadczonych usługach medycznych oraz warunkach formalnych i finansowych udzielania świadczeń zdrowotnych.
• Prowadzi rejestr korespondencji, przygotowuje − na polecenie przełożonego − treść korespondencji i zarządzeń wewnętrznych, prowadzi tablicę ogłoszeń, przygotowuje pisemne informacje dla pacjentów i personelu.
• Sekretarka medyczna przygotowuje, na polecenie przełożonych, sprawozdania z działalności placówki służby zdrowia, w tym zestawienia danych statystycznych służące do analizy tej działalności.
• Przygotowuje dane do komputerowych baz danych i posługuje się tymi bazami.